Trudności w nauce poszczególnych przedmiotów

 
JĘZYK POLSKI:
  • mylenie liter podobnych, np. b – p, z – s, m – n, d – g, nieróżnicowanie ę – em, ą – om;
  • opuszczanie liter w wyrazach,
  • zamiana kolejności liter w wyrazach,
  • opuszczanie drobnych elementów liter, znaków diakrytycznych, opuszczanie znaków interpunkcyjnych,
  • trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami,
  • popełnianie błędów ortograficznych mimo znajomości zasad pisowni,
  • trudności w stosowaniu wielkiej litery,
  • łączenie w jeden wyraz przyimków z rzeczownikiem,
  • wolne tempo pisania i czytania,
  • brak rozumienia czytanych treści,
  • niekształtne, nieczytelne pismo,
  • szybkie męczenie się ręki podczas pisania,
  • trudności z nauką na pamięć wierszy i fragmentów tekstów,
  • błędy gramatyczne,
  • gubienie wątku lub poruszanie kilku wątków jednocześnie w krótkich wypowiedziach pisemnych,
  • opuszczanie wyrazów, fragmentów zdań w pisaniu ze słuchu lub pamięci.

JĘZYK OBCY:
  • trudności z zapamiętaniem i wymawianiem słów,
  • problemy z analizą słuchową wyrazów w zdaniu,
  • trudności z zapisem wyrazów, które mają obraz graficzny odrębny od obrazu słyszanego,
  • w języku rosyjskim – inne znaczenie liter (u = i, m = t, stosowanie miękkiego i twardego znaku),
  • w języku niemieckim – zapis rzeczowników wielką literą,
  • opuszczanie liter w wyrazach,
  • przestawianie kolejności liter w wyrazach,
  • opuszczanie drobnych elementów liter,
  • trudności w rozumieniu czytanego tekstu,
  • trudności z zapamiętaniem ciągów sekwencyjnych, np. nazwy miesięcy, dni tygodnia,
  • trudności z rozumieniem tekstu odtwarzanego z nagrania magnetofonowego lub z płyty CD,

HISTORIA:
  • trudności z zapamiętaniem dat i chronologii,
  • problemy z analizowaniem i czytaniem map i wykresów,
  • trudności ze zrozumieniem dłuższego tekstu,
  • utrudnione czytanie tekstów źródłowych, szczególnie napisanych nietypową czcionką,
  • nieumiejętność robienia zwięzłych notatek.

MATEMATYKA:
  • problemy z rozwiązywaniem zadań tekstowych z powodu słabego rozumienia czytanych treści,
  • trudności z liczeniem w pamięci,
  • trudności z podaniem wyniku bez zobaczenia działania,
  • pomyłki w obliczeniach,
  • niemożność opanowania tabliczki mnożenia,
  • trudności z zapamiętywaniem definicji matematycznych,
  • mylenie znaków, pojęć,
  • trudności w nauce geometrii,
  • problemy z rysowaniem figur, rzutów figur,
  • trudności w obliczaniu objętości i powierzchni brył i figur złożonych,
  • trudności w obliczaniu dłuższych równań i układów równań, pomyłki w zapisie obliczeń, pomijanie części działania, mylenie linijek, opuszczanie danego składnika,
  • lustrzane zapisywanie cyfr i liter,
  • problemy z zapisem liczb dziesiętnych – lokalizacja przecinka,
  • błędy w zapisie liczb wielocyfrowych i liczb z wieloma zerami,
  • trudności z uproszczonym zapisem równania i przekształcaniem go w pamięci,
  • błędy w przepisywaniu,
  • chaotyczny zapis działań matematycznych,
  • mylenie indeksów górnych i dolnych,
  • trudności w posługiwaniu się schematami, wykresami, diagramami,
  • problemy z porównywaniem wzorów, wykresów, rysunków

GEOGRAFIA:
  • trudności z posługiwaniem się mapa i skalą,
  • kłopoty z orientacją na mapie i orientowaniem się w nieznanym terenie,
  • trudności w określaniu kierunków geograficznych, mylenie kierunków, problemy z posługiwaniem się kompasem i busolą,
  • mylenie pojęć i nazw geograficznych, zwłaszcza podobnie brzmiących,
  • trudności w obliczaniu współrzędnych geograficznych,
  • problemy z zapisywaniem jednostek,

FIZYKA:
  • trudności z zapamiętaniem definicji,
  • trudności z zapamiętaniem wzorów i ich przekształcaniem,
  • kłopoty w rozwiązywaniu zadań z treścią,- problemy z zapisywaniem jednostek, np. kWh – KWH,
  • problemy z zapisywaniem indeksów górnych i dolnych,

CHEMIA:
  • mylenie pojęć,
  • trudności z zapamiętaniem symboli, wzorów, reakcji chemicznych,
  • kłopoty w rozwiązywaniu zadań,- niewłaściwe stosowanie dużych i małych liter, np. Pb – PB,
  • problemy z zapisywaniem jednostek, np. pH – PH – ph
  • problemy z zapisywaniem indeksów górnych i dolnych,
  • trudności z rysowaniem wzorów strukturalnych,

SZTUKA:
  • niechęć do rysowania i wycinania,
  • trudności z opanowaniem pisma technicznego i wykonywaniem rysunków technicznych,
  • problemy z wykonywaniem modeli brył,
  • brak estetyki wykonanych prac,
  • słabsza percepcja słuchowa utrudniająca zapamiętanie i powtórzenie melodii, odtwarzanie struktur rytmicznych, różnicowanie dźwięków gamy, melodii odtwarzanej z nagrania,
WYCHOWANIE FIZYCZNE:
  • mała precyzja ruchów utrudniająca wykonanie niektórych ćwiczeń,
  • zła koordynacja ruchów utrudniająca rzucanie i łapanie piłki, kozłowanie piłki, jazdę na rowerze,
  • problem z orientacją w schemacie ciała, trudności ze zwrotami w tył przez lewe lub prawe ramię,
  • trudności w grach zespołowych,
  • problem z utrzymaniem równowagi na deskorolce, snowboardzie,
  • trudności w opanowaniu układów gimnastycznych, tanecznych.