Trudności w nauce poszczególnych przedmiotów
JĘZYK POLSKI:
JĘZYK OBCY:
HISTORIA:
MATEMATYKA:
GEOGRAFIA:
FIZYKA:
CHEMIA:
SZTUKA:
- mylenie liter podobnych, np. b – p, z – s, m – n, d – g, nieróżnicowanie ę – em, ą – om;
- opuszczanie liter w wyrazach,
- zamiana kolejności liter w wyrazach,
- opuszczanie drobnych elementów liter, znaków diakrytycznych, opuszczanie znaków interpunkcyjnych,
- trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami,
- popełnianie błędów ortograficznych mimo znajomości zasad pisowni,
- trudności w stosowaniu wielkiej litery,
- łączenie w jeden wyraz przyimków z rzeczownikiem,
- wolne tempo pisania i czytania,
- brak rozumienia czytanych treści,
- niekształtne, nieczytelne pismo,
- szybkie męczenie się ręki podczas pisania,
- trudności z nauką na pamięć wierszy i fragmentów tekstów,
- błędy gramatyczne,
- gubienie wątku lub poruszanie kilku wątków jednocześnie w krótkich wypowiedziach pisemnych,
- opuszczanie wyrazów, fragmentów zdań w pisaniu ze słuchu lub pamięci.
JĘZYK OBCY:
- trudności z zapamiętaniem i wymawianiem słów,
- problemy z analizą słuchową wyrazów w zdaniu,
- trudności z zapisem wyrazów, które mają obraz graficzny odrębny od obrazu słyszanego,
- w języku rosyjskim – inne znaczenie liter (u = i, m = t, stosowanie miękkiego i twardego znaku),
- w języku niemieckim – zapis rzeczowników wielką literą,
- opuszczanie liter w wyrazach,
- przestawianie kolejności liter w wyrazach,
- opuszczanie drobnych elementów liter,
- trudności w rozumieniu czytanego tekstu,
- trudności z zapamiętaniem ciągów sekwencyjnych, np. nazwy miesięcy, dni tygodnia,
- trudności z rozumieniem tekstu odtwarzanego z nagrania magnetofonowego lub z płyty CD,
HISTORIA:
- trudności z zapamiętaniem dat i chronologii,
- problemy z analizowaniem i czytaniem map i wykresów,
- trudności ze zrozumieniem dłuższego tekstu,
- utrudnione czytanie tekstów źródłowych, szczególnie napisanych nietypową czcionką,
- nieumiejętność robienia zwięzłych notatek.
MATEMATYKA:
- problemy z rozwiązywaniem zadań tekstowych z powodu słabego rozumienia czytanych treści,
- trudności z liczeniem w pamięci,
- trudności z podaniem wyniku bez zobaczenia działania,
- pomyłki w obliczeniach,
- niemożność opanowania tabliczki mnożenia,
- trudności z zapamiętywaniem definicji matematycznych,
- mylenie znaków, pojęć,
- trudności w nauce geometrii,
- problemy z rysowaniem figur, rzutów figur,
- trudności w obliczaniu objętości i powierzchni brył i figur złożonych,
- trudności w obliczaniu dłuższych równań i układów równań, pomyłki w zapisie obliczeń, pomijanie części działania, mylenie linijek, opuszczanie danego składnika,
- lustrzane zapisywanie cyfr i liter,
- problemy z zapisem liczb dziesiętnych – lokalizacja przecinka,
- błędy w zapisie liczb wielocyfrowych i liczb z wieloma zerami,
- trudności z uproszczonym zapisem równania i przekształcaniem go w pamięci,
- błędy w przepisywaniu,
- chaotyczny zapis działań matematycznych,
- mylenie indeksów górnych i dolnych,
- trudności w posługiwaniu się schematami, wykresami, diagramami,
- problemy z porównywaniem wzorów, wykresów, rysunków
GEOGRAFIA:
- trudności z posługiwaniem się mapa i skalą,
- kłopoty z orientacją na mapie i orientowaniem się w nieznanym terenie,
- trudności w określaniu kierunków geograficznych, mylenie kierunków, problemy z posługiwaniem się kompasem i busolą,
- mylenie pojęć i nazw geograficznych, zwłaszcza podobnie brzmiących,
- trudności w obliczaniu współrzędnych geograficznych,
- problemy z zapisywaniem jednostek,
FIZYKA:
- trudności z zapamiętaniem definicji,
- trudności z zapamiętaniem wzorów i ich przekształcaniem,
- kłopoty w rozwiązywaniu zadań z treścią,- problemy z zapisywaniem jednostek, np. kWh – KWH,
- problemy z zapisywaniem indeksów górnych i dolnych,
CHEMIA:
- mylenie pojęć,
- trudności z zapamiętaniem symboli, wzorów, reakcji chemicznych,
- kłopoty w rozwiązywaniu zadań,- niewłaściwe stosowanie dużych i małych liter, np. Pb – PB,
- problemy z zapisywaniem jednostek, np. pH – PH – ph
- problemy z zapisywaniem indeksów górnych i dolnych,
- trudności z rysowaniem wzorów strukturalnych,
SZTUKA:
- niechęć do rysowania i wycinania,
- trudności z opanowaniem pisma technicznego i wykonywaniem rysunków technicznych,
- problemy z wykonywaniem modeli brył,
- brak estetyki wykonanych prac,
- słabsza percepcja słuchowa utrudniająca zapamiętanie i powtórzenie melodii, odtwarzanie struktur rytmicznych, różnicowanie dźwięków gamy, melodii odtwarzanej z nagrania,
- mała precyzja ruchów utrudniająca wykonanie niektórych ćwiczeń,
- zła koordynacja ruchów utrudniająca rzucanie i łapanie piłki, kozłowanie piłki, jazdę na rowerze,
- problem z orientacją w schemacie ciała, trudności ze zwrotami w tył przez lewe lub prawe ramię,
- trudności w grach zespołowych,
- problem z utrzymaniem równowagi na deskorolce, snowboardzie,
- trudności w opanowaniu układów gimnastycznych, tanecznych.