Zalecenia do pracy z uczniem dyslektycznym

 
  1. Uwzględnianie i respektowanie zaleceń i wskazówek zawartych w opinii PP-P (na podst. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, par. 6, Dz.U. nr 41, poz. 4130).
  2. Dostosowanie wymagań szkolnych do faktycznych możliwości dziecka, a nie do tzw. wymagań średnich, stawianych uczniom przeciętnym.
  3. Przy ustalaniu ogólnej oceny z języka polskiego uwzględnianie wszystkich osiągnięć dziecka w zakresie tego przedmiotu (tj. zdolność logicznego myślenia, wiadomości), zmniejszając jednocześnie wpływ prac pisemnych.
  4. Dostosowanie stopnia trudności dyktanda sprawdzającego do aktualnych możliwości ucznia; dyktanda sprawdzające, pisane z uczniami całej klasy mogą być oceniane wyłącznie opisowo (stawianie złych stopni mija się z celem).
  5. Zindywidualizowana praca z dzieckiem w ramach lekcji prowadzonych z całą klasą (uwzględniając tempo uczenia się, konieczność wielokrotnego powtarzania materiału).
  6. Prowadzenie terapii dyslektycznej – programu dostosowanego do możliwości i ograniczeń dziecka.
  7. Dyslektyk powinien siedzieć blisko nauczyciela, by móc skorzystać z jego pomocy w razie trudności w rozwiązywaniu problemu.
  8. Dyslektyk powinien być odpytywany głównie ustnie, najlepiej w mniejszej grupie, nie przy całej klasie.
  9. Prace pisemne powinny być oceniane pod kątem merytorycznym (treść, wiedza, stylistyka, kompozycja).
  10. Nie powinno się obniżać oceny za „brzydkie” pismo przy stwierdzonej dysgrafii; można pozwolić uczniowi na korzystanie z komputera np. przy odrabianiu prac domowych.
  11. Należy przyzwyczajać ucznia do stałego korzystania ze słownika ortograficznego.
  12. Należy wydłużyć czas przeznaczony na pracę pisemną czy wykonanie innych czynności, dostosować czas trwania ćwiczeń do możliwości ucznia; z uwagi na to, że dziecko dyslektyczne zapamiętuje często tylko krótkie fragmenty tekstu i wymaga powtórzeń – należy pozostawić mu więcej czasu na pamięciowe opanowanie definicji lub np. wiersza.
  13. W ocenie wypowiedzi ustnych – opieranie się jedynie na treści i posiadanych wiadomościach, bez brania pod uwagę słownictwa, które może być ubogie.
  14. Oceniając dokonania dziecka w zakresie pisania i czytania należy pamiętać o jego obiektywnie trudnej sytuacji wyjściowej.
  15. Nie należy przyspieszać tempa pisania i czytania (rezygnowanie z czytania na czas), ponieważ dziecko z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi wymaga dłuższego czasu na analizę i syntezę czytanego tekstu; wymaga też więcej czasu na napisanie zadania klasowego.
  16. W zakresie czytania - zwracanie uwagi na rozumienie tekstu. Szybkie, biegłe i wyraziste czytanie najczęściej przekracza możliwości dyslektyka, dlatego też należy go skłaniać do czytania cichego, ale ze zrozumieniem.
  17. Stosować zasadę stopniowania trudności przy jednoczesnym systematycznym utrwalaniu prawidłowych umiejętności i likwidowaniu niekorzystnych nawyków w czytaniu i pisaniu – dotyczy to wszystkich przedmiotów w szkole.
  18. Stosować nauczanie polisensoryczne, angażować jak najwięcej zmysłów (wzrok, słuch, dotyk, smak), szczególnie do utrwalenia wiadomości.
  19. Uczeń nie powinien być wyrywany do natychmiastowej odpowiedzi. Należy mu dać czas do namysłu.
  20. Nie krytykuj, nie ośmieszaj ucznia, daj mu do zrozumienia, że oczekujesz od niego większych osiągnięć (na miarę jego możliwości).
  21. Doceniaj wysiłek włożony w wykonanie pracy, jest on niewspółmiernie duży w stosunku do efektu pracy.
  22. Koncentruj uwagę na kształtowaniu zainteresowań uczniów, poznawaniu racjonalnych metod pracy i bogaceniu ich wiedzy.
  23. Często stosuj zachętę lub pochwałę, nawet w przypadku drobnych osiągnięć ucznia; daj dziecku szansę doznania uczucia sukcesu w nauce; unikaj sytuacji niepotrzebnie zwiększających napięcie emocjonalne (nie wywołuj do odpowiedzi przy tablicy, odpytuj z ławki).